مقاله

چریکه‌ی تارا

هنر: 
چریکه‌ی تارا
نویسنده: 
لیلا گلپایگانی

«باری، وضعیت‌های محدودکننده چون جنگ، رنج، مرگ و ... وجود دارند که در آن ها فرد یا اجتماع، بحران وجودی بنیادینی را تجربه می کند. 

در چنین لحظاتی کل جامعه زیر سؤال می  رود ... و ناگزیر از بازگشت به ریشه‌ها و سرچشمه‌های هستی خویش می‌گردد. یعنی به آن هسته‌های اسطوره‌ای که در نهایت کامل و تعیین‌اش می‌کنند. راه حل بحران پیش رو، دیگر بدیل ناب سیاسی و تکنیکی نیست، بل نیازمند آن است که ما از خود درباره  ی مسائل نهایی مرتبط به سرآغازها و فرجام‌های خویش بپرسیم: از کجا آمده‌ایم؟ به کجا می  ‌رویم؟ این گونه است که ما از توانایی  های اصلی خویش، و از دلیل زندگی‌مان، و از بودن و تداوم آنچه هستیم با خبر می‌شویم.» 1 (پل ریکور)

دانلود فایل: 
منابع: 

 1 - ریکور، پل، زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، نشر مرکز 1382، صفحه 100
2-  شایگان، داریوش، بت های ذهنی و خاطره ازلی، نشر فرزان روز، 1384، صفحه 77
3-  هایدگر، مارتین، هستی و زمان ترجمه سیاوش جمادی نشر... صفحه 102
4- Ready to hand
5- فرهادپور، مراد، یادداشتی درباره زمان و روایت، فصلنامه ارغنون شماره 9 و 10، صفحه 31
6  - بنگرید به ریکور پل، همان کتاب  صفحه 107
7- بنگرید به مکوئیلان مارتین، گزیده مقالات روایت، مقاله زمان روایی، پل ریکور، ترجمه فتاح محمدی، نشر مینوی خرد، صفحه 400
8-  بیدل دهلوی، غزلیات.

بررسی نشانه شناسی برخی پوسترهای سینمای آزاد

هنر: 
بررسی نشانه شناسی برخی پوسترهای سینمای آزاد
نویسنده: 
علی سجادیه

یکــی از مهمترین عوامــل زمینهســاز در ایجاد پوستر، تأثیر مناســبات فرهنگــی، اجتماعی در جامعــه اســت. در واقع، امروزه مفهوم و کاربرد فرهنگ با نظام نمادین و آنچه با معنا ارتباطی مستقیم پیدا میکند سر و کار دارد،

الگوهای زندگــی که در بستر مناسبات فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرند بر پایۀ نوعی نگاه به زندگی و گاه برخاسته از نوعی اندیشــه آزاد اســت، چرا که استعدادهای پیشبینی نشده در فضای آزاد و امکانات برابر کشف میشوند. هنر هم در پرتو آزادی و وجود سرمایه گذاری هنری رشد میکند. آزادی هنرمنــد، آزادی مخاطب و آزادی در آفرینش.

بهارستان ۱۴۰۰گلستان وشهر

هنر: 
بهارستان ۱۴۰۰گلستان وشهر
نویسنده: 
شیدا گرجی دوز

چند سال است دم‌دمه‌های عید نوروز، سازمان زیبا سازی شهر تهران فراخوانی منتشر میکند به نام بهارستان.

شاید تخم مرغ‌های نوروزی را دیده باشید که در پارک‌ها و معابر پر رفت و آمد برپا می‌کنند و مردان و زنانی که دو سه روزی مشغول رنگ کردن آن‌ها میشوند. این جشنواره بخش‌های دیگری هم دارد که کمتر ملموس است و به گستردگی تخم‌مرغ‌های رنگی نیست. یکی از بخش‌های آن دیوارنگاری است. به دنبال برگزاری این جشنوارة سالانه که سازمان زیباسازی تهران آغازگر آن شد، شهرهای دیگری مثل قزوین، کرمان و مشهد هم با عنوان‌های مشابهی دست به برگزاری جشنواره‌های نوروزی و تولید آثار هنرهای شهری برای استقبال از بهار زدند.

دانلود فایل: 

تلاقی معماری و سینما در آثار مسعود کیمیایی و دیگران

هنر: 
تلاقی معماری و سینما در آثار مسعود کیمیایی و دیگران
نویسنده: 
جواد طوسی
تلاقی معماری و سینما  در آثار مسعود کیمیایی و دیگران

آيا زندگي ما بدون اتکا به معماري، هويت دارد؟ ما به واسطه معماري، موجوديت خانواده را حس مي‌کنيم. از سرپناه به جامعه‌اي وسيع‌تر پا مي‌گذاريم و در مکاني ديگر حضور مي‌يابيم و به شغل و حرفه‌اي مشغول مي‌شويم. نقطه وصل و پيوندمان با هنرهاي نمايشي در زير سقف شکل مي‌يابد.
همه اين سرپناه‌ها چقدر ما را سر ذوق مي‌آورند و به ما روحيه مي‌دهند و چقدر در ما دلمردگي ايجاد مي‌کنند؟ چقدر در آن‌ها احساس آرامش مي‌کنيم و چقدر احساس خفقان؟ آيا معماري بي‌رونقي که فقر از سر و رويش مي‌بارد، مي‌تواند ما را در کانون محرومين يک جامعه قرار دهد و عقده‌ها را در وجودمان بارور کند و متقابلاً يک معماري مدرن و اشرافي مي‌تواند زمينه‌ساز حسي برتري‌طلبانه در ما شود و از اصول و خصايل انساني دورمان سازد؟ معماري، به طور اجتناب‌ناپذير، طبقه و جايگاه فردي و اجتماعي ما را رقم مي‌زند.

 

رديابي جامعه شهري در سينماي مسعود کيميايي و چند فيلمساز ديگر

کتاب‌های هنربرای کودکان

هنر: 
کتاب‌های هنربرای کودکان
نویسنده: 
سارا کریمی
کتاب‌های هنربرای کودکان

آموزش رهایی بخش، آموزش کودکانی علاقه مند به هنر است.
دوم آپریل تولد هانس کریستین اندرسن است و چون او را به عنوان پدر ادبیات کودکان می شناسند، زادروزش را «روز ادبیات کودکان» قرار دادند. پس چه چیز بهتر از این که به بهانه روز ادبیات کودکان، کتاب‌های تازه انتشار کودکان در حوزه معماری و هنر را به مخاطبانمان معرفی کنیم.

گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی-فرهنگی چندی است که ترجمه و نشر آثاری در حوزه هنر و معماری را در برنامه‌های خود قرار داده است. این گروه با دبیری مهدی مقیسه و با ترجمه دوره آثاری با عنوان «کتابی کوچک با الهام از هنرمندی بزرگ» در مجموعه کتاب‌های پرنده آبی در جهت رشد ذائقه بصری و مهارت‌های زیبایی شناسی کودکان فعالیت می‌کند. از این مجموعه تا کنون هفت جلد به چاپ رسیده که مناسب گروه‌های سنی ب و ج هستند.

بازخوانى سقاخانه در بستر تاريخ مدرنيسم فرهنگى

هنر: 
بازخوانى سقاخانه در بستر تاريخ مدرنيسم فرهنگى
نویسنده: 
خيزران اسماعيل زاده
سقاخانه

سقاخانه در تصویر تاریخ

گفتگوی شعر و هنر با مبانی نظری معماری

هنر: 
گفتگوی شعر و هنر با مبانی نظری معماری
نویسنده: 
بهروز مرباغى

منابع: 

 این مقاله،  تکه‌ای از رساله‌ای با عنوان «مبانی نظری معماری» است که چندسالی دلمشغولش هستم.

 آریان‌پور، ا.ح.؛ جامعه‌شناسی هنر، انجمن کتابِ دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا- دانشگاه تهران، نشر سوم، فروردین 1354، ص ذ

 همان، ص خ

 دبیری، بهرام: آدم‌ها و افسانه‌ها- گفت‌وگو با بهرام دبیری، محمدرضا شاهرخی‌نژاد، نشر چشمه، چاپ اول، 1387، ص 74

 کتابِ «حس وحدت» اثر نادر اردلان و لاله بختیاری، مصداق بارز این نگرش به معماری و ریشه‌های عرفانی آن است.

 دیشیدی، سیدرضا: «نباید از چارچوب بیرون زد»، مصاحبه با بهروز مرباغی، روزنامه اعتماد ملی، 8 آذر 1386، شماره 522، صفحه معماری (7)

 مهدویان، ایرج: مختصری درباره هنر، انتشارات ابن‌سینا تبریز، چاپ دوم، 1352، ص 7

 صارمی، علی‌اکبر: نقد مجموعه مسکونی 350 واحدی شهر کرد، فصل‌نامه تحلیلی و پژوهشی جستارهای شهرسازی، شماره 30، زمستان 1388

 نقلی از ولادیمیر مایاکوفسکی، در کتابِ «الزاتریوله: مایاکوفسکی شاعر؛ انتشارات پویا، چاپ اول، 1351، ص 19»

 بهمنی،‌محمدعلی: گزینه اشعار، انتشارات مروارید، چاپ ششم (قطع جیبی) 1391، ص 92 (از شعر «خون هر آن غزلی که نگفتم به پای تست!»

 میرعابدینی، حسن: صدسال داستان‌نویسی ایران- مجلد اول و دوم، نشر چشمه، چاپ اول، 1377، ص 21

 به نقل از شمس لنگرودی: از نیما تا بعد- جلد دوم؛ انتشارات مروارید، چاپ اول، 1370، ص 15

 نقل از همان، ص 97

 کسرایی، سیاوش: باور، نقل از کتابِ شمس لنگرودی: از نیما تا بعد- جلد دوم؛ انتشارات مروارید، چاپ اول، 1370، ص 115

 فرخزاد، فروغ: دیوان اشعار، انتشارات مروارید، چاپ پنجم، 1376، ص

 فرخزاد، فروغ: دیوان اشعار، انتشارات مروارید، چاپ پنجم، 1376، ص 302

 خیام، حکیم عمر: رباعیات، کتابسرای تندیس، چاپ ششم، 1387. نقل‌های دیگر هم از همین کتاب است.

 شفیعی کدکنی، محمدرضا: دریا، نقل از کتابِ شمس لنگرودی: از نیما تا بعد- جلد دوم؛ انتشارات مروارید، چاپ اول، 1370، ص 232

 میرعابدینی، حسن: صدسال داستان‌نویسی ایران- مجلد اول و دوم، نشر چشمه، چاپ اول، 1377، ص 17

 سادت اشکوری،‌کاظم: در کنار جاده پائیز؛ انتشارات نوید شیراز، چاپ اول، 1372، ص 19

فناورى ديجيتال و هنر تعاملى

هنر: 
فناورى ديجيتال و هنر تعاملى
نویسنده: 
نگار زجاجى

شاخه‌هایی از هنر معاصر همچون هنر چیدمان، هنر شهری، هنر اجرا و سایر هنرهای چند رسانه‌ای و دیجیتال با ادعای خارج کردن هنر از گالری‌ها و آوردن آن به میان مردم صحنۀ خود را ترتیب می‌دهند. این هنرهای مشارکتی یا تعاملی در موارد بسیاری در فضاهای عمومی و شهری و با استفاده از فناوری‌های دیجیتال انجام می‌گیرد اما ممکن است عواملی در میان باشد تا مانع ایجاد ارتباط مخاطب با این نوع هنر شود...

برای مطالعه کامل مطلب فایل pdf را دانلود نمایید.

نقد هنر خیابانی به مثابه هنرعمومى

هنر: 
نقد هنر خیابانی به مثابه هنرعمومى
نویسنده: 
پیتر بنگستن ، پژوهشگر و دکترای علوم فرهنگی

 راتر از هنر عمومی: نقد هنر خیابانی به مثابه هنر عمومی
ترجمه و تلخیص: نگار زجاجی

این مقاله به بررسی «هنر خیابانی» به عنوان نوع خاصی از «هنر عمومی» ‌می‌پردازد و با استفاده از نظریه‌ی «ماشین معیوب هنر عمومی» پاتریشیا فیلیپس، به عنوان نقطه‌ی آغاز بحث، سعی دارد مبحث هنر عمومی را به عنوان پدیدهای فراتر از شیوه‎های مُجاز ِ بیان هنری تبیین کند.

 

 

برای مطالعه کامل مطلب فایل pdf را دانلود کنید